Busje komt zo…

De Waterlandbus. Wie heeft er nog niet in gezeten? “Nog lang niet iedereen!”: zegt één van de initiatiefnemers, Peter Flierman. Samen met Peter Romp, Hans Heijne en Elja de Miranda heeft hij gezorgd dat Waterland nóg een bus rijker werd. De redactie van het Try Out magazine nam een kijkje onder de motorkap en interviewde Peter over de bus.

Peter Flierman is een man met vele petten op binnen de rugbyclub. Je vindt hem langs de zijlijn als lijnrechter, waar hij tegenwoordig zelfs gediplomeerd voor is. Maar ook op de achtergrond is hij vaak aan de slag voor Waterland. Zo klust hij bij, en zorgt hij bijvoorbeeld dat de Waterlandbus tot in de puntjes geregeld wordt. “Ik heb speciaal voor de bus contracten opgesteld voor mensen die er mee mogen rijden. Er is een selecte groep, van nu 24 mensen, gemaakt die een contract heeft getekend om met de bus te mogen rijden. Het streven is om minimaal twee mensen per team te hebben”, vertelt Peter. Kortom niet iedereen mag zomaar in de bus rijden. “Als we met z’n allen zo’n bus gebruiken dan moeten we goede afspraken maken. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om alcohol te drinken in de bus, maar dat lijkt me logisch.” Afspraken zijn geen drempel om de bus te gebruiken lijkt ons. Met 24 mensen die er in mogen rijden is dat niet zo’n probleem. Maar hoe werkt zoiets dan? Wanneer kun je die bus gebruiken? “In principe kun je de bus gewoon aanvragen voor alle wedstrijden. Als ik 14 dagen van tevoren geen andere aanvraag binnen heb, dan krijg je de bus gewoon mee. Je kunt zo’n aanvraag doen via je teammanager en anders kun je ook altijd mij even aanschieten. Als er meerdere aanvragen binnenkomen dan kijk ik wie er het langst moet rijden, dat team krijgt voorrang.”

Sinds het begin van dit seizoen is ‘Waterland op wielen’ te vinden op de wegen van Nederland. Maar ook in het buitenland is de Waterlandse trots gevonden. Hij kan al een aantal Europese landen afstrepen van zijn ‘bucket list’. “Ja, klopt. Frankrijk en Engeland. De jeugd is met de bus naar het buitenland geweest voor tour en voor een rugby wedstrijd in Parijs. Dan is zo’n bus hartstikke gaaf! Het is toch geweldig als je ergens aankomt en laat zien wie Waterland is. Het is gewoon een soort van trots voor de club.”

Vooralsnog is de bus (slechts) tien keer gebruikt door verschillende teams. “Het verbaast mij eigenlijk dat alleen de dames de bus voor meerdere wedstrijden hebben vastgelegd. Het scheelt bij hen heel erg, omdat lang niet iedereen het rijbewijs heeft en zij vinden het gezellig om met zijn allen te rijden. Bovendien is het nog goedkoper ook. De andere teams maken hier nog niet genoeg gebruik van.” De bus is zo groot dat er maar liefst 8 man in kan (inclusief chauffeur). De kosten voor de benzine worden gewoon gedeeld door het aantal personen en er wordt voor de onderhoud nog wat extra kosten gerekend. “Er wordt door de club niets aan verdiend. Het is puur voor de leden.” Maar waarom wordt ‘Waterland op wielen’ dan nog niet gebruikt? “Ik denk dat veel mensen nog niet afweten van de bus en het gemak. Ik hoop dat in de toekomst de bus meer gebruikt wordt, want het is een buitenkansje”, sluit Peter het gesprek af.

Wil jij de bus aanvragen voor een wedstrijd of iets anders? Dat kan! Vraag het even na bij je teammanager of bij Peter Flierman.