De heren van RC Waterland 1 verloren afgelopen zaterdag in Sassenheim van RC The Bassets maar wisten toch de vijfde plaats in de Ereklasse vast te houden. Omdat de nederlaag tegen The Bassets, de nummer zes in de Ereklasse, maar met zeven wedstrijdpunten verschil was pakten de Purmerenders toch een bonuspunt. En dat punt maakt op de ranglijst in de Ereklasse net het verschil.

De team waren zaterdag in Sassenheim lang aan elkaar gewaagd, het duurde dan ook lang voor de eerste score op het scorebord te staan. Maar de thuisclub wist vlak voor rust toch op een 7-0 voorsprong te komen. Meteen na rust deed RC Waterland via een try van Laurens de Boer en de conversie van Willem Buren wat terug: 7-7. Daarna speelde het spel zich voornamelijk af op de helft van Sassenheim, maar Waterland wist dat niet in scores om te zetten. De gele kaart van Dylan van ’t Veld bleek het kantelmoment in de wedstrijd. Precies op het moment dat Waterland met 14 man kwam te staan sloeg Bassets een paar keer toe. Met 26-7 op het scorebord leek de wedstrijd er voor Waterland op te zitten, maar het kwam na de invalbeurt van Henk Bouman toch nog heel knap terug.

Via een try van Tim de Groot en de conversie van Buren werd het 26-14. In de laatste minuut was het opnieuw Buren die voor punten zorgde, maar nu door zelf een try te drukken. De eindstand was daarmee 26-19. Met nog twee duels te spelen is de kans groot dat Waterland op de vijfde plaats zal gaan eindigen, voor de club de hoogste positionering ooit.

RC The Bassets 1 – RC Waterland 1 (Foto’s Maarten Rabelink)