Afgelopen vrijdag is tijdens de Algemene Ledenvergadering een nieuw Erelid en Lid van Verdienste benoemd. De BLC, de Bijzondere Leden Commissie, benoemde Koos Veltman tot Erelid en Arjan Konijn tot Lid van Verdienste. Voor Koos een enorme verrassing omdat hij zelf deel uit maakt van de BLC. De andere twee leden, Hans Le Noble en Harrie Oudekerk, hadden dus zonder zijn medeweten de aanbeveling toegekend. En iets geheim houden voor deze 'duizendpoot' valt zeker niet mee.

Rugby Club Waterland feliciteert Erelid; Koos Veltman en Lid van Verdienste; Arjan Konijn met hun plaatsje in de Eregallerij van de club.

De ‘juryrapporten’ van de Bijzondere Leden Commissie:

Koos Veltman – Erelid

Toen de kleine Mark op 8-jarige leeftijd thuis aankwam om te gaan rugbyen was de familie Veltman in eerste instantie niet zo gelukkig, maar na een jaar zeuren (een eigenschap die hij van vader Koos heeft georven) mocht de kleine spruit Veltman in 1993 ons edele balspel gaan beoefenen.

En Koos zou Koos niet zijn om zich gelijk met het een en ander te gaan bemoeien. Na Mark volgde Rolf en tenslotte de kleinste Erik. En per lid geworden zoon nam de betrokkenheid van vader Koos (en uiteraard zijn ruggensteun Gonnie) toe en ergens in 1995 namen Koos en zijn onafscheidelijke bloedsbroeder Hans Spaan het jeugdheft van RC Waterland in handen. Samen met diverse anderen begeleidden zij de jeugd door heel Nederland en regelmatig zelfs naar het buitenland. En toen de laatste telg Veltman de overstap naar de Senioren maakte volgde Koos braaf. Tot op de dag van nu leggen zij de zwaar verwende spelers van het eerste team in de watten.

En alsof dat nog niet genoeg is, heeft Koos jaren en tot de laatste snik in de organiserende Highlandcommissie gezeten. Heeft hij zijn lichaam ter beschikking gesteld van onze veteranenploeg the Old Mermaids, waar hij uiteindelijk zelfs de fel begeerde rode broek heeft verdiend. En heeft Koos af en toe zelfs ons 2e team versterkt, wel zonder bril, dus was hij een gevaar voor vriend en vijand. Verder is hij al jaar en dag met Hans Spaan en ondergetekende medeorganisator van ons kerstklaverjastoernooi.

Daarnaast is hij een van de oprichters van de nieuwe schoonmaakcommissie, die nu redelijk stabiel draait. En toen er vorig jaar een manco dreigde in de kantinecommissie, was het Koos die hier in sprong. Met zijn licht overredende verbale kwaliteiten ronselde hij vrijwilligers en wee je gebeente als je een nee verkocht, dan moet je je in drievoud bij hem verantwoorden.

Koos, ruim 20 jaar in zeer actieve dienst, verdient de titel Erelid van Rugby Club Waterland. Met deze benoeming kondigen wij uiteraard niet je afscheid aan, wij hopen nog vele jaren dankbaar gebruik te maken van al je diensten, je Koosbiertjes en je ’En dit is de nou de story’ song.

Arjan Konijn – Lid van Verdienste

Toen Arjan in 2002 lid werd van Rugby Club Waterland, deels vanwege het stratentoernooi, deels omdat zijn grote broer er ook al rond liep, viel zijn grote inzet, betrokkenheid en conditie al op. In eerste instantie speelde dat zich af op het veld, maar langzamerhand ook steeds meer achter de schermen.

En toen in 2008 de positie van wedstrijdsecretaris vacant werd, was het Arjan die deze zware functie wilde bekleden en daarbij ook gelijk toetrad tot het hoofdbestuur van onze vereniging. Na eerst alleen wedstrijdsecretaris van de Senioren te zijn geweest, werden later de dames en inmiddels ook de jeugd toegevoegd. Daarnaast is hij inmiddels ons sportieve gezicht naar buiten, naar de NRB, naar de NSRS en bouwt hij al een aardig buitenlands netwerk op. En door zijn vriendelijke manier van communiceren bezorgt hij mede onze vereniging een goede en gastvrije naam.

Tussen de bedrijven door heeft hij zijn scheidsrechters papieren gehaald en fluit hij ook regelmatig de dames en soms jeugdgroepen. Tevens is hij ook bereid om, indien gevraagd, jeugdgroepen van training te voorzien en heeft hij eind van het vorige seizoen zelfs wat trainingen aan het 3e team verzorgt. En natuurlijk niet te vergeten is hij een van de mannen die ‘Supporters van Waterland’ nieuw leven heeft ingeblazen.

Ook achter de schermen is hij ook nog bezig hand-en-span diensten te verrichten. Kortom een duizendpoot die op het veld ook nog eens inzetbaar is voor vrijwel elke positie. Gelukkig voor hem mag hij van zijn baas af en toe uitrusten op zo’n booreiland.

Arjan, je gaat nu je 7de jaar als bestuurslid in (en bent nu ook inmiddels de langstzittende), nog maar 18 jaar en je mag naast Hans Le Noble zitten. Maar ook voor jou geldt, we zijn nog niet klaar met je, en hopen dat je je nog vele jaren blijft inzetten voor Rugby Club Waterland, een voordeel, de volgende telg van het gezinnetje traint inmiddels ook al mee.